|
200SX S14 - Ahtimen ja ahtopaineensäätimen vaihto (1/2)
Nissanissa ennakkotietojen mukaan ahtimen vaihto kannattaa tehdä niin että purkaa ahtimen ja pakosarjan pakettina pois yläkautta.
Tältä pohjalta alettiin sitten kokeilemaan takaraivossa eräältä foorumilta luettu "tunti purkamiseen, kolme varttia takaisin laittoon"
Projekti alkoikin sitten kaiken ylimääräisen purkamiselle ahdin/pakosarja yhdistelmän tieltä.
Pois lähti:
- ahtoputket
- suodatin + maf
- ahtopaineensäädin
- turbon imu ja ahtoputkien lähdöt
Näiden purkamisen jälkeen löytyi autosta mukava yllätys, lokariin oli nähtävästi joskus roiskunut jotain syövyttävää ainetta ja reikähän siellä oli.
Tämä päätettiinkin sitten korjata samoin tein. Autolle tuli haettua siirtokilvet ja hinattua auto paikkaan jossa hitsaaminen onnistui.
Samalla kertaa tuli sitten jatkettua ahtimen purkuoperaatiota kun kerran lämpimään talliin pääsi tekemään.
Ensiksi piti poistaa öljyt sekä jäähdytysnesteet koneesta. Tämän jälkeen irti lähti turbon öljy sekä vesilinjat moottorin päästä.
Seuraavaksi irroitettiin alakautta downpipe outletista jonka jälkeen päästiin itse pakosarjan pulttien kimppuun.
Tässä vaiheessa vähän jännitti että mitenkähän nuo mutterit lie jumineet kiinni kun tuskin hyvin monesti auki käytetty.
Mielessä pyörivät kauhutarinat pulttien katkeamisesta. Mutta pelko osoittautukin turhaksi ja mutterit lähtivät nätisti auki.
Sitten törmättiinkin suurimpaan ongelmaan projektin tässä vaiheessa.
Pakosarjan takaosasta lähtee putki EGR venttiilille ja se olikin sellaisessa paikassa jonne ei päässyt oikein millään työkalulla käsiksi.
Putkea yritettiinkin irrottaa vaikka minkälaisella työkalulla sekä pako- että imusarjan päästä, tuloksetta.
Reilun tunnin pähkäilyn jälkeen todettiinkin että helpointa on sahata EGR:n putki poikki pakosarjan päästä ja purkaa pois koko systeemi. (Sahaaminen ei kylläkään osoittautunu helpoks, aikaa kului varmaan 3 varttia XD)
Sittenpä ahdin / pakosarja saatinkin nostettua autosta pois, aikaa tähän mennessä oli kulunut ehkä 3-4h joten ei ihan päästy siihen tuntiin ;)
(Jatkoa kunhan saadaan ahdin laitettua takaisin...)
Seuraava Sivu >>
|
|
|